Indstillingstips til din FOX-forgaffel

Af Henrik Hallberg

Basisopsætning af gaflen

Justering luft mængden (luftgaffel), så den passer til din vægt.

Kør en lille tur, eller pres gaflen samme fem – ti gange.

Skub O-ringen helt ned, når cyklen er ubelastet (sidder på det ene inder-ben) eller sæt en kabelbinder på benet).

Sæt dig roligt på cyklen, som når du cykler (begge føder på pedalerne – få en til at støtte dig). Husk udstyr som du køre med, som vanddunk, pumpe, hjelm og rygsæk osv. Det hele vejer.

Stig rolig af cyklen så forgaflen ikke dykker yderligere, og mål nu, hvor langt O-ringen er blevet skubbet op ad gaffelbenet.

Den skal være sunket 20% af den totale gaffelvandring for at få den rigtige opsætning, når du køre Cross Country.

Gaffelvandringer: 80mm=16mm, 100m=20mm og 120mm=24mm

Den afstand, gaflen synker under din vægt, kaldes ’sag’ på engelsk.


Eksempel
100 mm RLC FIT gaffel er sunket (sag) 23 mm. Den skal have mere luft/højere tryk.

100 mm RLC FIT gaffel er sunket (sag) 15 mm. Den skal have mindre luft/lavere tryk.


Indstiller du din gaffel til 20% sag, er den indstillet ‘neutralt’.

Du kan altid tilpasse den til dine behov/kørestil.

Tips til fin-tuning af din gaffel

Symptom:
Bruger ikke hele vandringen, føles hård og dårlig bid i sving
Årsag:
For meget luft i eller for meget kompressions dæmpning
Løsning:
Mindre luft eller kompressions dæmpning (mindre for-spænding på fjederen)

Symptom:
Går i bund, føles blød, slap, ingen følelse med forhjulet
Årsag:
For lidt luft i eller utilstrækkelig modstand (svag fjeder)
Løsning:
Mere luft i eller kompressions dæmpning (mere for-spænding på fjederen)

Symptom:
Barsk på større bump, men god på små
Årsag:
For meget kompressions-dæmpning
Løsning:
Mindre kompressions-dæmpning

Symptom:
Lav gaffel eller meget blød i starten, men bunder ikke
Årsag:
Mangler luft, svag fjeder eller for lidt for-spænding (fjeder knækket)
Løsning:
Mere luft eller forspænding

Symptom:
Barsk på små bump, men brugere hele vandringen
Årsag:
For meget for-spænding på fjeder eller for meget kompressionsdæmpning
Løsning:
Mindre luft tryk, mindre fjeder for-spænding eller mindre kompressionsdæmpning

Symptom:
Er god på første bump, men bliver dårligere på de næste (vaskebræt bump/sving)
Årsag:
For meget returdæmpning
Løsning:
Mindre returdæmpning

Symptom:
Styret er uroligt/hopper efter bump, dårlig bid bumpet sving
Årsag:
Ikke nok returdæmpning
Løsning:
Mere returdæmpning

Symptom:
Lockout virker ikke
Årsag:
Ikke olie nok i dæmper del (Kun RLC: Blowoff skruen er helt åben/op)
Løsning:
Tjek olie mængde (kun RLC: Skru Blowoff skruen ned/lukke)

Skriv et svar

Lille butik, store ambitioner