Tue Tarp svarer på spørgsmål om cykler og cykling

Nyttig cykelviden

Svar på spørgsmål om cykler og cykling

Generelt om cykler og cykling

Det tekniske om cykler

Det fysiske om cykling

Cykelfortællinger

Kunderne får svar på spørgsmål om cykler og cykling

Oprindelig brag som svar på spørgsmål om cykler og cykling i magasinet Aktiv Træning

Er det ok at samle sin kæde med flere samleled, hvis den knækker?

En kæde er lige så stærk som det svageste led. Alle samlinger som ikke er fra fabrikken, er derfor udsat. Derfor skal der være så få af dem som muligt. Hvis en kæde knækker, kan det tyde på at den er slidt. Derfor skal du tjekke din kæde jævnligt og skifte den, inden den bliver for slidt. Vi anbefaler en kædemåler, du kan købe forholdsvist billigt, så du kan følge sliddet. Så undgår du mange ærgrelser såsom knækkede kæder og ødelagte kassetter + klinger.

Med venlig hilsen, Tue.

Hvad er forskellen på et almindeligt kranksæt og et kompakt-kranksæt til racercyklen?

Kompakt-kranksæt kom til verden, fordi der var et behov for mindre klinger end de 39 tænder, som normalt er minimum på et almindeligt racerkranksæt. Det ’kompakte’ henviser til den diameteren på den cirkel, du kan tegne gennem klingeboltene – den afgør, hvor lille et tandhjul du kan montere. Et normalt kranksæt på en racer har en boltdiameter på 130 mm, mens diameteren på et kompakt-kranksæt er 110 mm. Dette muliggør et tandhjul på 34 tænder i stedet for 39 tænder. Med en lille klinge på 34 tænder får du en mærkbart lavere gearing. Det er til gavn for mange – særligt i bjergene. Pga. dette lille tandhjul, og kædens mulighed for at blive løftet op på den store klinge, må man så finde sig i, at det store tandhjul ikke umiddelbart kan være større end 50 tænder. Du mister altså lidt i de tunge gear, da normal garnituret har en klinge på 53 tænder. Hvis du vil have det hele, kan du selvfølgelig vælge et triplekranksæt med tre klinger.

Med venlig hilsen, Tue.

Jeg har flere gange oplevet, at min mtb hiver kæden op, så den kommer i klemme mellem klingerne på kranksættet og stellet. Hvad er det, der sker? Og hvordan undgår jeg det?

Chainsuck hedder fænomenet. Og det er nok enhver cykeldels-ingeniørs mareridt. Problemet opstår næsten altid, når der skiftes gear på de forreste klinger. Pludselig vil kæden ikke vil slippe klingen forneden men trækkes med op og sætter sig i klemme mod bagstaget. Grunden er sædvanligvis at klingerne foran er slidte, eller at der er mudder på kæde og tandhjul. Problemet er forsøgt løst blandt andet ved at kun have to klinger foran – ja den nyeste SRAM-serie har endda kun én klinge foran (og 11 tandhjul bagpå). Der eksisteret ikke en virkelig god løsning på problemet på et traditionelt mtb-setup med tre klinger, så mit råd er, at du må leve med, at det kan opstå. Det bedste du kan gøre er at vende dig til, at du letter dit tråd en smule, når du skifter gear foran. Når skiftet er forløbet uden problemer, træder du igennem igen.

Med venlig hilsen, Tue.

Skriv et svar

Lille butik, store ambitioner