Af Niels Hansen
Vinteren er slut for i år, og foråret i fuld gang. Uanset om du har cyklet de seneste måneder, eller jernhesten har været staldet op, så er det tid til at foretage en forårsoverhaling. Få ting fremmer lysten til en cykeltur, som en cykel der bare virker. Omvendt er det utroligt nemt at droppe den tohjulede, hvis den kører dårligt.
Uanset om du har cyklet de seneste måneder, eller jernhesten har været staldet op, så er det tid til at foretage en forårsoverhaling. Her kommer en liste over de ting, du med fordel fikser, når din cykel skal være klar til den salt- og snefri årstid.
På det rene med skaderne
Første skridt er at vaske cyklen. Al inspektion og alle reparationer er nemmere, når cyklen er ren. De fleste cykler kan vaskes med lunkent vand og en smule opvaskemiddel, men har din cykel skivebremser, må der ikke komme sæbe på hverken skiver eller bremseklodser.
At vaske cyklen tager ikke meget mere end ti minutter. Du har brug for en rengøringssvamp, en opvaskebørste og evt. en tandbørste. Der findes mange særlige børstesæt og forskellige specialsæber til rengøring af cykler, men før du investerer, så prøv, om ikke ovenstående recept klarer ærterne.
Med cyklen rengjort er det tid til at undersøge, hvorvidt din cykel har problematiske skader. Kig grundigt efter revner i alle dele: stel, fælge, skærme med mere. Og skift ud, hvis behovet er der, for defekte dele øger risikoen for ulykker. Tjek ved samme lejlighed, at alle bolte er spændte. Og kontrollér eventuelt, at de kan løsnes og spændes igen. Går de meget trægt, så skru dem ud og giv dem en smule fedt til udendørs brug. Er enkelte bolte meget rustne eller på anden måde anløbne, så overvej at skifte dem ud.
Det er desuden en god ide, at tjekke for slør i krank, styrfittings og nav:
• Krank: Tag fat i venstre pedalarm og forsøg at rokke den frem og tilbage på tværs af cyklens køreretning. Den må ikke bevæge sig. Husk at holde i selve armen – ikke i pedalen.
• Styrfittings (forgaflen): Bloker cyklens forbremse og rok cyklen frem og tilbage i køreretningen. Der er altid lidt bevægelse, men den må ikke komme i ryk og/eller med et hørbart ’klonk’ fra styrtøjet. Hvis den rykker eller ’klonker’, er enten bremsen eller
forgaflen løs.
• Nav: Løft forhjulet fra jorden og tag fat med fingerspidserne om dækket og vrik det frem og tilbage på tværs af cyklens køreretning. Det må ikke bevæge sig i ryk. Gentag med baghjulet. Har du slør et kritisk sted, så er cykelhandleren den bedste til at ordne det – eller
ordinere en reservedel.
Så god som ny
Efter vask og sikkerhedstjek, er det tid at skifte de dele, som sjældent slipper rigtig godt fra vinteren. Og det betaler sig at skifte nu. For med sommerhalvåret forude, vil du opleve nye dele som nye helt frem til næste vinter, med mindre du cykler ekstremt meget. Normalt holder f.eks. en kæde og de tilhørende tandhjul samt et sæt gode dæk omkring 4000 til 5000 kilometer og dermed en sæson for dig, som cykler ca. 15 kilometer om dagen. Det kræver dog, at du løbende passer din kæde med et godt smøremiddel.
Første stop er kablerne. Her er der masser af køreglæde at hente for små penge og begrænset gør-det-selv-arbejde. Du kan købe friske kabler til både gear og bremser for et nogle hundrede kroner – lige til at montere. Tag ét kabel ad gangen i stedet for at pille dem alle af i et hug – det gør det meget nemmere at montere det nye kabel rigtigt.
Bremserne er cyklens måske allervigtigste enkeltdel. De skal bremse jævnt og effektivt og være nemme at dosere. Det kræver ud over friske kabler, at både bremsemekanik, bremseklodser og bremseflader er rene og hele. Der findes efterhånden mange forskellige bremsesystemer: navbremser, fælgbremser, skivebremsen, rullebremser, tromlebremser osv. Nogle er rimelig komplicerede og kræver specialværktøj. Den traditionelle fælgbremse og skivebremse kan du dog med sindsro selv skifte klodser på og justere.
Tandhjul og kæde er dele, der løbende kræver udskiftning, for at cyklen føles ’ny’ at køre på. Normalt siger man, at hele drivsystemet skal skiftes i et hug; dvs. klinger på kranksættet, tandhjul på baghjulet og kæden.
Men det behøver faktisk ikke være sådan.
Cykler du rigtig meget, kan du spare en hel del ved at skifte kæder forholdsvis hyppigt, og inden de er slidt så meget, at de beskadiger tandhjulene. Øvelsen udføres med et lille, simpelt stykke måleværktøj til omkring 100 kroner, der fortæller dig, hvor meget kæden er strukket (kæden strækker sig i virkeligheden ikke, men det er en anden historie). Skifter du kæden før den når 1% stræk, så kan du smide en ny kæde på og stadig få den til at løbe perfekt på tandhjulene. Er den gamle kæde strukket mere end 1%, så har den slidt tandhjulene i en grad, så en ny kæde ikke kører ordentligt. Med den metode kan du køre tre kæder per sæt tandhjul på baghjulet og seks kæder per sæt tandhjul på kranksættet, før der skal skiftes.
Det er også en mulighed at skifte dæk mellem vinter og sommer; præcis som man gør på en bil. I det lange løb er det ikke dyrere at operere med to sæt dæk, med mindre du kører så lidt, at de når at mørne, før de er slidt. Vinterdækkene skal være brede, robuste og med kraftigt mønster. Det gør dem naturligvis tungere, og de ruller lidt dårligere. Til gengæld øger det vejgrebet i vinterføre og mindsker risikoen for en punktering. En punktering, der i sol og sommer tager tre minutter at ordne med en reserveslange, er stort set umulig at håndtere i vintermørket med fugt alle vegne og kolde, stive fingre. Omvendt er gode sommerdæk smallere med finere mønster og noget lettere. De ruller hurtigt og giver den ’lette’ fornemmelse af cyklen, der betyder, at kilometrene bare farer forbi.
Hjælp til selvhjælp
Har du behov for lidt praktisk vejledning før du går i gang, er der gode bøger i boghandlen eller på biblioteket, f.eks. ’Reparation og vedligeholdelse af cykler’ af Per Henrik Brask fra 2011. Der ligger også videoer på f.eks. YouTube, der viser alle former for reparationer. De er godt nok typisk på engelsk, men meget nyttige. Også manualer til forskellige dele ligger nu på nettet i stort tal som pdf-filer. Kvaliteten er dog stærkt varierende og de fleste behandler kun hvordan du monterer den nye del, og ikke hvordan du servicerer den efterfølgende.
Vælger du selv at give dig i kast med forårsklargøringen så husk: Arbejdet skal udføres ordentligt. Er du i tvivl, så konsultér fagkundskaben = din lokale cykelsmed. En cykelulykke i høj fart er livsfarlig – særligt hvis du er en af de mange, der stadig kører uden cykelhjelm. Men det er du ikke, vel?
God vind!